#leslikogdel

I dag går startskuddet for #leslikogdel – en ny kampanje som skal motivere voksne til å lese mer.

Kampanjen foregår både i sosiale medier og lokalt på bibliotekene i Gol, Hole, Modum, Krødsherad, Sigdal, Øvre Eiker og Ål i perioden 1. november 2019 til 1. februar 2020.

#leslikogdel tar utgangspunkt i at anbefalinger fra venner og kjente er en viktig motivasjonsfaktor, og bibliotekene som er med har fått lokale kjentfolk til å anbefale noen av sine leseopplevelser. Blant disse ambassadørene finner du prester, politikere, musikere, forfattere og samfunnsengasjerte folk.

Vil du dele en leseopplevelse? – bruk emneknaggen #leslikogdel. Og følg med på hva som skjer i bibliotekene – her kan det komme overraskelser!

Hvorfor #leslikogdel?
Kampanjen tar utgangpunkt i at mange voksne gjerne skulle lest mer, men at de sliter med å finne tid. Samtidig vet vi at dette ofte handler om prioritering. Hva kan få oss til å velge boka framfor TV eller sosiale medier?

Spør vi voksne hva som motiverer dem til å lese, trekker de gjerne fram noen av disse punktene:

  • Boka handler om noe jeg er interessert i
  • Jeg kjenner til forfatteren
  • Boka har fått gode kritikker/omtale
  • Jeg har hørt om boka før / mange snakker om boka
  • Jeg har fått boka anbefalt av noen jeg kjenner
  • Boka er billig å kjøpe / kan lånes / er enkel å få tak i

Alle disse motivasjonsfaktorene har vi fanget opp i #leslikogdel. Da gjenstår det bare å oppfordre folk flest til å melde seg på, få materiell og følg med på det som skjer underveis – på biblioteket og i sosiale medier. Hva blir din store leseropplevelse i vinter?

Kampanjen eies av Buskerud fylkesbibliotek, som hadde ideen til prosjektet. #leslikogdel er utviklet i samarbeid med bibliotekene som deltar. Designer Siri Berrefjord fra Hole er engasjert som hovedansvarlig for utvikling og gjennomføring av kampanjen.

Ønsker du å få vite mer om kampanjen eller få gode leseanbefalinger? Sjekk leslikogdel.no eller ta kontakt med prosjektleder Camilla Sørbye på e-post camilla.sorbye@bfk.no